maandag 12 augustus 2013

Kramperen tussen de beren @ Sequoia

Vanochtend vertrokken we weer veel te laat. Nu we nog  internet hebben  gezocht voor een beetje betaalbaar hotel voor San Francisco. Reviews gelezen op tripadvisor, we kwamen er niet uit, we rijden er over twee dagen wel heen en kijken wel ter plekke. Daarna nog naar de Walmart, voordat we vertrokken was het 12 uur, de planning was rond 10.
Om 3 uur waren we op de camping, Lodgepole site # 103. Je rijdt eerst nog een half uur door het park voor je op de camping bent, de parken zijn hier zo groot, daarom is het zo leuk midden in het park te overnachten. Onderweg zagen we de eerste Sequoia's, wat een mooie grote bomen zijn dat toch.

In record tijd hadden we de tenten opgezet, we hebben echt een mooi plekje. Bij elk plekje is een berenbox, hierin moet  al het eten maar ook toilet artikelen, alles wat een geurtje heeft, dit om de beren van de campground te houden. De box was groter dan we hadden verwacht.
Nadat we wat gedronken hadden zijn we op pad gegaan voor onze eerste wandeling naar de Tokopah falls. De trail start vanaf de camping, een eenvoudige trail, heen en terug ongeveer 7 km. waarbij je op de heenweg zo'n 200 meter stijgt. We waren nog geen 10 minuten op pad of we zagen al een beer, een bruine met licht bruine rug, hij liep vlak naast het pad en was besjes van de struiken aan het eten, hij trok zich niets van ons aan dus we konden mooi foto's maken.
 Even later stonden er twee herten op het pad en nog een paar in de struiken, apart hoor die wilde dieren zo dicht bij te zien.
 Het was een leuk afwisselend pad om te lopen, door het bos, dan weer een stukje over de rotsen, het steeg wel meer dan ik had verwacht. Na een half uur stopten Natasja en Michel die voorop liepen, ze zagen weer een beer, dit keer een zwarte. De eerste wandeling in berengebied al twee Black bears gespot, een bruine en een zwarte, ook de bruine beren noemen ze Black bears. In Californië leven alleen nog maar Black bears, Grizzly's zie je meer richting Canada en in Yellowstone, Black bears zijn minder agressief dan Grizzly's maar je moet natuurlijk altijd uitkijken , het blijft wildlife.
                Er kwam nog maar weinig water uit de waterval, dit is het 3e droogste jaar in 60 jaar tijd, er is deze winter weinig sneeuw gevallen dus de watervallen vallen snel droog, ook in Yosemity staan er al een aantal droog.
                                                     Op de terug weg zagen we weer een beer,  waarschijnlijk dezelfde die we op de heenweg zagen maar nu aan de andere kant van het pad.

Na de wandeling hebben we de BBQ aangestoken, steak, hamburgers en worstjes, vooraf hadden we boneless chickenwings, salade erbij en een komkommer voor Luuk, lekker.
De jongens zijn gaan afwassen, de laatste keer!, er zaten allemaal spinnen en daar houden ze allebei niet van. Daarna gingen ze tanden poetsen, ze hoorden  opeens een heel hard geluid, ze zijn naar buiten gerend met een mond vol tandpasta, ze dachten dat een beer ergens op aan het bonken was. Er kwamen volgens hen meer mensen kijken wat er aan de hand was, ze zijn toen heel voorzichtig met een paar Japanners gaan kijken, toen Fabian de kraan dicht deed stopte het geluid, waren het de waterleidings buizen, Ze Zijn nog nooit zo geschrokken!
Er kwam nog een mooi hertje vlak bij onze tent.
 Het koelde flink af, in het dal was het 31 graden, het park ligt hoog op meer dan 2000 meter, toen we aankwamen was het 20 graden maar het voelde warmer aan. Vannacht werd het zo koud, we hebben steeds meer kleren aangedaan, sweater, sokken, freezing!
 Het is hier echt donker, er is nergens licht ook niet in de wc, de wc is een stukje lopen bergafwaarts.
De jongens waren langs het pad gaan plassen vlak bij de tent. Michel, Natasja en ik moesten later ook,we zouden met z'n drie gaan lopen,  de jongens begonnen op ons te schijnen en grapjes te maken, ik moest zo nodig plassen, kou en een slappe lach, dat werkt dus niet.......